God mat utan att slava i köket

Jag älskar mat som i princip lagar sig själv. Idag står lax och ris på menyn. Innan jag träffade Ashkan fanns ingen tanke på att jag skulle äta lax med något annat än någon form av potatis. Jag har sakta men säkert blivit introducerad i persisk matkultur. Som många andra har jag haft den fördommen att man måste stå i köket och slita en hel dag för de rätterna. men oj så fel man kan ha :) Exempelvis blandar de olika saker i deras ris så som idag blandar jag en grönsaksblandning i riset. Sedan finns de ju givetvis de rätter som tar lite längre tid men de lagar sig själv på ett sätt. Tex Ghorme Sabzi som är en persisk lammgryta som börjar tillagas kvällen innan man ska äta och den har många moment men själva momenten tar inte så lång tid. Det är bara väntan som är lång. Nu väntar vi på att laxen i ugnen ska bli färdig och riset från riskokaren :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0